Inden kørsel til køreprøven kan man blive spurgt om nogle tekniske forhold på bilen, da man skal have grundviden og forståelse for det køretøj man kører med i trafikken. Det vil typisk være to til tre kontrol spørgsmål, som man skal svare på. Det er en god idé, at tage det stille og roligt og skabe en dialog med den køreprøvesagkyndige. På denne måde får man en god start på prøven. 

Overordnet set skal man naturligvis kunne udpege bilens udstyr som pedaler, rat, håndbremse, gearenes placering, tænding, rudevisker- og vasker, ventilationsanlæg, tilladte og påbudte lygter, horn, betjeningsanordning til spejlindstilling og el-bagrude, samt kunne åbne motorhjelm og tankdæksel.

Herunder har vi skabt et overblik over, hvad man skal kunne svare på i de forskellige kategorier: 

MOTOR & UDSTØDNING: 

– Motoren må ikke udvikle unødig røg eller støj.

– Motorolie skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde, som kan aflæses på oliepindens min. og maks. markeringer. Nogle biler advarer også i instrumentet. Er man i tvivl, kan man kigge i instruktionsbogen.

– Kølervæske skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde, som kan aflæses på beholderens min. og maks. markeringer. Er man i tvivl, kan man kigge i instruktionsbogen. 

– Sprinklervæske skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde (nok til turen).

– Udstødningen skal være tæt og sidde fast.

 

DÆK & STØDDÆMPERE:

 – Dæk og fælge skal være ubeskadigede.

– Dæk skal have minimum 1,6 mm mønster, bedømt ved slidindikator som kan findes ved hjælp af en pil på siden af dækket eller afmærket med “TWI”.

 – Støddæmpere kontrolleres ved at trykke kraftigt over bilens støddæmper (på karosseriet). Bilen skal straks gå i ro. Dette gøres ved alle 4 hjul, da der er en støddæmper ved alle hjul.

 

 LYS & HORN:

– Lygter i et lygtepar skal have ens farve og lysstyrke, samt lygterne skal være hele, rene og ubeskadigede. Alle lygter / pærer skal kunne lyse.

– Nærlyset skal kunne oplyse vejen mindst 30 meter uden at blænde. Det skal desuden være asymmetrisk. Lyskeglen skal have et fald på 1% som svarer til et fald på 1 cm pr. meter. Dette kan kontrolleres ved at stå foran den tændte lygte, og træde et skridt tilbage.

– Blinklyset skal blinke med gult lys, og skal tydeligt kunne ses i sollys. Havariblinket skal kunne tænde alle 6 blinklygter samtidig.

– Stoplygterne skal give væsentligt kraftigere lys end baglyset. 

– Nummerpladelygter skal have hvidt lys, der kan belyse den bagerste nummerplade.

– Hornet skal have en klar og konstant tone. 

 

BREMSER:

– Kontrol af bremseforstærkeren (vakuumforstærker) foretages ved at pumpe bremsepedalen 4 til 6 gange med slukket motor. Pedalen må ikke kunne trædes i bund. Bremsepedalen holdes nedtrådt for at skabe et tryk i systemet. Herefter startes motoren, og bremsepedalen skal synke “et par cm” hvilket indikerer at bremseforstærkeren virker. Selve pedalvandringen afhænger af bilfabrikatet. 

– Bremsevæske skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde, som er mellem min. og maks. på bremsevæskebeholderen, eller at kontrollampen herfor ikke er tændt.

 

STYRETØJ:

– Der må ikke være ratslør (dvs forhjulene skal straks følge med rattets bevægelser). Dette gælder alle biler med tandstangstyring, hvilket omfatter alle nyere biler. Ratslør kontrolleres ved at starte motoren, rulle vinduet ned og gå ud af bilen, hvorefter man udefra kan dreje på rattet samtidig med at holde øje med hjulene. Husk at bede den sagkyndige om at kigge på højre forhjul, mens du drejer på rattet.

– Væskestanden i servoolie beholderen skal være mellem min. og maks. Vær dog opmærksom på, at ikke alle biler kører med hydraulisk servostyring. Der findes også modeller som kører med elektrisk servostyring, hvor en fejl kan ses på instrumentet. Spørg eventuelt din kørelærer for at få mere kendskab til bilen.