KØRETEKNISK ANLÆG:
Der må være op til 6 elever ad gangen på banen, da eleverne har fået noget kørselserfaring, efter 14 kørelektioner. Langt de fleste synes det er sjovt, at komme på bane. Hos R2 Drive stræber vi også efter at gøre det så sjovt og lærerigt som muligt. Er du i tvivl om noget, står kørelæreren altid til rådighed og sikrer sig at alle er aktivt med. Det har vi en walkie-talkie til.
Videoerne er fra Hobro køreteknisk anlæg. Vi bruger pt Randers og Viborg køreteknisk anlæg.
Der er en række forholdsregler man skal respektere. Det er meget vigtigt, at holde en god afstand til forankørende. Kørelæreren vil give instrukser og om nødvendigt standse kørslen midlertidigt for at være sikker på at sikkerheden er i top. Derudover er det ikke tilladt at køre med mere end 70 km/t – heller ikke på tilbagevejen fra en manøvre. De øvrige regler er tilgængelig på pladsen og i bilerne.
Vi starter med en række øvelser på tørbane, såsom; bremsning, undvigemanøvre, slalomkørsel og kørsel over højkant.
I videoen ser vi undvigemanøvren, hvor øvelsen går ud på at man skal undvige at køre lige igennem, men i stedet køre omkring nogle kegler. Det skal illustrere, at vi har “overset” at der holder en lastbil i midten. Så er det vigtigt, at reagere korrekt og lære at tage fat i styretøjet (bogstavelig talt).
Tempoet er derfor lidt højere end i kravlegården, da vi nu skal have de køretekniske færdigheder helt på plads.
GLATBANE:
Efter vi har udført øvelserne på tørbane med tilfredsstillende resultat, er det nu tiden til at prøve glatbanen. Nogle af øvelserne går igen, da disse skal prøves med en anderledes friktion. Formålet er at mærke efter og få erfaring i, hvor stor en betydning det har, når vejen ikke er tør længere.
Tør og ru asfalt har en friktion på 0,8 hvor imod en isglat vej kan have en friktion på helt ned til 0,1 hvilket er en stor forskel. Bremselængden øges markant, og bilen vil have en tendens til at lave udskridning mv.
Af øvelser kan nævnes bremsning, undvigemanøvre, kørsel i kurve fra forskellige vinkler og hastigheder. Man finder hurtigt ud af, at hastigheden skal sænkes i forhold til tør og ru asfalt – hvis man vil bevare kontrollen vel og mærke.
Efter at have gennemført alle øvelserne, fremprovokerede vi en baghjulsudskridning ved at blokere baghjulene, og øvede os i at rette bilen op igen. Det er en svær og udfordrende opgave, men giver rigtig meget erfaring og kan være guld værd at mestre.
Hos R2 Drive vil vi ikke blot udføre øvelserne i hht. undervisningsplanen. Vi vil også give dig de fornødne erfaringer og kørselsteknikker, som du kan bruge i din daglig dag som kommende bilist.